
1993. évi XCIII. törvény 64.§ – 69.§
Mi a munkabaleset?
Minden baleset munkabaleset, amely a munkavállalót a szervezett munkavégzés során, vagy azzal összefüggésben éri, annak helyétől, időpontjától, valamint a sérült közrehatásának mértékétől függetlenül. Munkavégzéssel kapcsolatos minden olyan baleset, ami a munkavállaló munkakörével kapcsolatba hozható. Legyen az akár a munkához kapcsolódó közlekedés, anyagmozgatás, anyagvételezés, tisztálkodás, szervezett üzemi étkeztetés, foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás vagy a munkáltató által biztosított egyéb szolgáltatás stb. igénybevétele során éri.
Nem tekinthető munkavégzéssel összefüggésben bekövetkező balesetnek (munkabalesetnek) az a baleset, amely a sérültet a lakásáról (szállásáról) a munkahelyére, illetve a munkahelyéről a lakására (szállására) menet közben éri, kivéve, ha a baleset a munkáltató saját tulajdonában álló, bérleti vagy más szerződés alapján, továbbá egyéb megállapodás alapján biztosított járművel történt. Ez a baleset üzemi-úti balesetnek minősül. Az üzemi-úti baleset kategóriája megállapításának feltétele, hogy a dolgozó a munkahelyére, vagy a munkából hazafele menet a legrövidebb útvonalon közlekedjen, illetve, hogy az utazást indokolatlanul ne szakítsa meg. Ebben az esetben a munkáltatót nem terheli felelősség.
Mi a teendő, ha baleset ér minket vagy mást a munkahelyen?
A munkabalesetekről és a foglalkozással kapcsolatba hozható megbetegedésekről nyilvántartást kell vezetnie a munkáltatónak. Minden sérülést, illetve balesetet az azt észlelő személy köteles a munkát irányító személynek jelenteni. Minden, a szervezeti egység vezetőjének tudomására jutott balesetről meg kell állapítania, hogy munkabalesetnek tekinti-e vagy sem. Ha nem, akkor erről és a jogorvoslat lehetőségéről tájékoztatnia kell a sérültet. Amennyiben a sérültnek kifogása lenne a munkabaleset bejelentésével vagy a kivizsgálással kapcsolatban, akkor panaszával az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) illetékes felügyelőségéhez fordulhat.
A munkabaleset nyilvántartásba vétele kötelező.
Mikor szükséges a munkabaleset bejelentése?
A hatósági bejelentési kötelezettség a sérülés súlyosságától függ. Ha nem lehet egyértelműen eldönteni, akkor súlyosnak kell tekinteni és annak megfelelően kell eljárni.
Súlyos munkabaleset esetén:
A munkáltató köteles a súlyos munkabalesetet a területileg illetékes munkavédelmi hatóságnak haladéktalanul bejelenteni.
Nem súlyos munkabaleset esetén:
A 3 napot meghaladó munkaképtelenséggel járó baleset esetén a kivizsgálást követően, de legkésőbb a tárgyhót követő hónap 8-ig kell lejelentenie a balesetet.
A munkabaleset kivizsgálása
Nem minden esetben szükséges szakembernek kivizsgálnia a munkabaleset körülményeit, azonban ha súlyos, munkaképtelenséggel járó vagy több személyt érintő baleset történt, a kivizsgálás munkavédelmi szaktevékenységnek minősül.